ChemLetter – October 2017

 

 

ניהול כימיקלים – ורד גיאת | ChemExpert

חדש! סדנה ייחודית לארגונים ומפעלים:
ניהול חומרים בעולם משתנה
כימיה, חומרי גלם וקיימות אתגרים והזדמנויות בפיתוח מוצרים וניהול חומרים, מול דרישות רגולטוריות ושינוי מתמיד
לפרטים נוספים והרשמה ראה פרסום בתחתית הניוזלטר

הפרלמנט האירופי דוחה את הקריטריונים ל"משבשי המערכת האנדוקרינית"

בתחילת חודש אוקטובר, הפרלמנט האירופי הצביע בעד דחיית הקריטריונים לחומרים משבשי המערכת האנדוקרינית, הנקראים גם EDCs (Endocrine disruptors), ברוב של 389 תומכים, מול 235 מתנגדים ו-70 נעדרים. את הקריטריונים הגישה הנציבות האירופית, האחראית על חקיקה ויישומה באיחוד האירופי.

בערעור להצעת הנציבות, אותו הגישו שני חברי פרלמנט, נטען כי הנציבות חרגה מסמכותה – בקביעת הקריטריונים לחומרים משבשי המערכת אנדוקרינית, נוסח ההצעה פוטר חומרים המיועדים לפגוע במערכות האנדוקריניות של אורגניזמים מזיקים, מאחר והם משמשים להגנת הצומח. פטור שכזה, נוגד את הנוסח הנוכחי של חוק ה-PPP (Plant Protection Products), בו נכתב מפורשות כי אין לאשר חומרים המשבשים פעילות אנדוקרינית באורגניזמים השונים מאלו שחומר ההדברה מיועד לטפל בהם (non-targeted organisms).

נוסח ההצעה של הנציבות "יוצר פרצה בחוק ומשנה אלמנט חיוני בתקנה [PPP]", ע"פ גברת גוטלנד, ממגישות הערעור. הנציבות תיאלץ להכין נוסח חדש להצעתה, בו מצופה כי הערעור יילקח בחשבון ו"פטור המחלוקת" יוסר ממנו.

בין התגובות להחלטה ישנם גם מתנגדים. חברי פרלמנט טוענים שבעוד שההצעה "אינה מושלמת", היא תוכל לאפשר לאיחוד האירופי ליישם את "החקיקה החמורה ביותר בעולם" לחומרים משבשי פעילות אנדוקרינית. "כדי להגן על אזרחים, הבה לא ניגרר לעוד עשר שנים של דיונים". ההצעה הנוכחית "היא הפשרה הכי טובה", מסרה הנציבות האירופית בתגובה, בעוד אחד מהחברים בה אמר כי הוא "במקרה זה, מאמין מאוד ששום עסקה היא עסקה רעה לאזרחי האיחוד האירופי".

יחד עם זאת, גורמים בתעשייה וארגונים לא-ממשלתיים רבים הביעו תמיכה בדחיית ההצעה רוויית הביקורות מבחינתם. עו"ד מטעם ארגון ClientEarth, ד"ר אפולין רוג'ר, אמרה כי ההצבעה מסרה איתות חזק לנציבות. הפרלמנט האירופי "פעל נכונה כשומר על שלטון החוק והדמוקרטיה". עו"ד מטעם Ciel (Center for International Environmental Law), ג'וליה קרליני, הגיבה: "בתקווה, הנציבות סוף-כל-סוף תקבל את המסר ותציג קריטריונים מדעיים שלמים מבחינה משפטית לזיהוי EDCs".

לקריאה באנגלית באתר Chemical Watch:

https://chemicalwatch.com/59590/european-parliament-committee-blocks-edc-criteria

https://chemicalwatch.com/59701/european-parliament-rejects-edc-criteria

רמות גבוהות של עופרת נמצאו ב"ספינרים" שנקנו ברשת מ"וולמארט" ו"אמאזון"

בתחקיר שביצע ערוץ החדשות "Fox6 News" בארצות-הברית, במצאו רמות גבוהות של עופרת בארבעה צעצועי "ספינר". בתחקיר, נבדקו במעבדה חיצונית עשרה ספינרים שנקנו ברשת האינטרנט.
ארבעת הספינרים נקנו באתרי האינטרנט של ענקיות הקמעונאות:
  • אחד מאתר "וולמארט" – בעל חלק המכיל 34,510 חל"מ (ppm – חלקים למיליון) עופרת,
  • ושלושה נוספים מ"אמאזון" – בעלי חלקים המכילים 38 אלף ו-44 אלף חל"מ של עופרת.

עופרת נמצאה כמזיקה לתאי המוח, והיא מסוכנת במיוחד לילדים, בשל פוטנציאל הפגיעה הגבוה בהתפתחות. החוק הפדרלי בארה"ב, מגביל הימצאות של עופרת במוצרים המיועדים לשימוש של ילדים, שיוצרו אחרי אוגוסט 2011, לסכום של 100 חל"מ עופרת, בכל החלקים הנגישים של המוצר יחדיו. ה"אקדמיה האמריקאית לרפואת-ילדים" (AAP) ממליצה על מקסימום של 40 חל"מ.

דוברת מטעם "הנציבות לבטיחות מוצרי-צרכנות" (CPSC), הגוף הממשלתי בעל הסמכות לביצוע קריאה לתיקון (המוכרת כ-recall), מסרה: "התקנות הפדרליות לגבי עופרת תקפות למוצרי ילדים המיועדים בעיקר לילדים בגילאי 12 ומטה. רוב הספינרים הינם מוצרים לשימוש כללי, אלא אם הם מיועדים בעיקר לילדים בגילאי 12 ומטה".

דובר מטעם "וולמארט" הגיב לתחקיר: "אנו מתייחסים לכל תחקירי בטיחות מוצרים ברצינות. ברגע שזה [התחקיר] הגיע לתשומת לבנו, הסרנו את הפריט, אשר נמכר על-ידי מוכר צד-שלישי בשוק שלנו, מהאתר והודענו למוכר". החברה חוקרת כעת כיצד הפריט הותר למכירה. דובר מטעם "אמאזון" לא הגיב על התחקיר, אך אמר: "בטיחות היא בראש סדרי-העדיפויות שלנו. אנחנו רוצים שלקוחות יקנו בביטחון בכל פעם שהם מבצעים רכישה באתר אמאזון. כל הספינרים הנמכרים כרגע באמאזון חייבים לעמוד בתקני הבידוק לצעצועים לילדים בגילאי 3 ומעלה".

קישור למקור הידיעה

הסוכנות האירופית לכימיקלים מבהירה השפעות ה-Brexit

בחודש יוני, 2016, הצביעו אזרחי מדינת בריטניה על פרידה מהאיחוד האירופי, הידועה בשם "Brexit". אם לא יחול שינוי רציני, החל מתאריך 30 במרץ 2019, בריטניה לא תהיה יותר חלק מהאיחוד האירופי. בעקבות ההיפרדות הקרובה, עלו תהיות ושאלות רבות בשנה האחרונה, בנוגע ל"גורל הרגולטורי" של בריטניה בתחום ניהול כימיקלים וחומרים מסוכנים ולאופן שבו יתבצע המסחר בין בריטניה לבין שאר מדינות האיחוד.

הסוכנות האירופית לכימיקלים השיקה עמוד באתר האינטרנט שלה, המכיל מידע בנוגע להשפעות ה"ברקסיט" על המחויבויות הרגולטוריות של חברות בריטיות ואירופאיות. בכדי להגיע לעמוד הנ"ל, לחצו כאן.

מרגע הפרידה, בריטניה לא תהא מחויבת לתקנות של האיחוד האירופי והסוכנות האירופית לכימיקלים. חברות בריטיות יצטרכו לעקוב אחר התפתחויות בתחום במדינתם, שתהיה "אחראית לעצמה" מנקודה זו והלאה. בריטניה לא תשתתף יותר בקבלת ההחלטות של האיחוד, ולא תקבל גישה למאגר המידע המלא של הסוכנות, בדומה לשאר המדינות החברות באיחוד, אלא רק למאגר הפתוח לציבור.

יחד עם זאת, היא תוכל לקבוע מדיניות משל עצמה בנושא החומרים המסוכנים ולא תהיה "כבולה" להחלטות הסוכנות.

לקריאה נוספת ב-Chemical Watch

בדרך לניהול כימיקלים איזורי בצפון אמריקה?

ארגוני תעשייה כימית בצפון אמריקה דוחפים לשת"פ רגולטורי בתכניות ניהול כימיקלים

"ארגון התעשייה הכימית של קנדה" (CIAC), "ארגון התעשייה הכימית המקסיקני הלאומי" (ANIQ) ו"מועצת הכימיה האמריקאית" (ACC) פרסמו מסמך המלצות לשיתוף פעולה רגולטורי איזורי בצפון אמריקה, במטרה לחדש את המגעים להסכם Nafta"" – North American Free Trade Agreement.

ההמלצות המשותפות כוללות:

  • שיתוף מידע, לטובת קבלת החלטות טובה יותר בניהול כימיקלים בצורה בטוחה והערכת הסיכונים.
  • הסכמה על קריטריונים מדעיים משותפים, להבטחת האיכות והמהימנות של הנתונים המדעיים הנדרשים להחלטות רגולטוריות.
  • קידום של האחדה בסיווג ותיווי של כימיקלים.

גרג סקלטון, מנהל יחסים בין-לאומיים בכיר ב-ACC, אמר בחודש יולי כי הארגון רואה בכך הזדמנות להרחיב את הגישה הזו לתכנית ניהול הכימיקלים של מקסיקו, במטרה "ליישר קו" עם תכניות ניהול הכימיקלים של ארה"ב וקנדה. הוא הוסיף כי מטרת הארגון היא שמקסיקו "תאמץ את רשימת מצאי הכימיקלים של ארה"ב או של קנדה במקום לנסות ולחבר אחת משלהם", וכן ליישם את ה-GHS ברמה שווה לזו של קנדה וארה"ב (זאת על-אף שמקסיקו החלה את יישום הרוויזיה החמישית של ה-GHS כבר ב-2015).

מהלך מסוג זה של התעשיות הכימיות, מנסה לקדם משטר ניהול כימיקלים איזורי, המתנהל ע"פ גישה "מבוססת-סיכונים", כמו אלו של ארה"ב וקנדה. גישה "מבוססת-סיכון" לוקחת בחשבון את החשיפה לחומרים, נוסף על המפגעים שהם מהווים, כבסיס המדעי לחקיקת תקנות בתחום הכימיקלים.

בין היתר, הארגונים מנסים, ככל הנראה, להשפיע על הממשלה הנוכחית בקנדה, המראה סימנים של מעבר לגישה "מבוססת-מפגעים", דבר המעביר את חובת ההוכחה לבטיחות הכימיקלים אל התעשייה, ונותן חשיבות פחותה לרמת החשיפה של הסביבה, העובדים ו/או התושבים בביסוס תקנות לניהול כימיקלים.

לקריאה ב-Chemical Watch

ארגוני תעשיות הרכב פיתחו רשימת מספרי זיהוי לכימיקלים מסוכנים

בהובלת ACEA – "ארגון תעשיות הרכב האירופי", פורסמה רשימת מספרי זיהוי לכימיקלים ייחודיים, הרשומים תחת חקיקת REACH כ-Substances of Very High Concern, ברשימה הידועה כ"רשימת המועמדים". הארגון התעשייני אומר כי יש מספר הולך וגדל של חומרים הנכנסים לרשימה הנ"ל ללא מזהים ייחודיים, כמו למשל מספר CAS (Chemical Abstract Service) או מספר EC (European Community). דבר זה מקשה על תעשיית ייצור הרכבים בעמידה במחויבויות חוקיות להן היא נתונה.

מנהל הפרוייקט, סטפן ריוור, אמר: "על פי אורך השרשרת, מספר של כימיקלים יכולים להיכלל בקטגוריית חומרים ברשימת המועמדים". דובר מטעם ארגון ACEA מסר כי "מצב זה אינו נוח לסקטורים רבים, משום שהרוב מחפשים רק אחר מספרי CAS המופיעים באופן רשמי ברשימת המועמדים של הסוכנות האירופית לכימיקלים". המעקב אחר החומרים ברשימה הינו אתגר בפני עצמו, הוא אומר, אך כעת "נאמר לחברות שהן צריכות להיות מודעות לחומרים שאינם מופיעים ברשימה אך נכללים בקטגוריות הנדרשות לחקיקה".

יש שוני רב במתן שמות לכימיקלים, נכתב באתר הארגון ACEA. גם אם ישנם חוקים למתן שמות נפוצים, לחומרים כימיים מסוימים יש שמות שאפילו מומחים מתקשים בפענוחם, במיוחד כאשר ישנו יותר ממינוח אחד לחומר נתון. הרשימה ניתנת להורדה בחינם באתר הארגון. לקישור למסמך, לחצו כאן.

לקריאה נוספת ב-Chemical Watch

עוד על טיטניום דיאוקסיד – קביעת הוועדה להערכת סיכונים באירופה

התכונות המסרטנות קיימות גם בחלקיקים אחרים

הוועדה להערכת סיכונים (RAC) האירופית ערכה לפני מספר חודשים הערכת סיכונים לחומר טיטניום דיאוקסיד, ובסופו קבעה לו סיווג של גורם מסרטן מקטגוריה 2 – שמשמעו "חשוד כגורם לסרטן". מקרה זה הינו יוצא דופן, בכך שהחשד לסרטן קיים רק כאשר החשיפה לחומר התבצעה בשאיפה. RAC טוענים כי הוכח ששום צורת חשיפה לחומר, פרט לשאיפה, גורמת לסכנה לסרטן.

בהערכת הסיכונים לטיטניום דיאוקסיד, טענה הוועדה להערכת סיכונים כי הגורמים המסרטנים בחומר אינם אופייניים לו באופן בלעדי: למעשה, הם משותפים לקבוצה של חומרים המכונה"poorly soluble, low toxicity": בעלי מסיסות גרועה ורעילות נמוכה. גורמים בתעשייה טענו כי אין לסווג את החומר כמסרטן, כיוון שהגורמים לכך אינם קשורים לכימיה של החומר, אלא לתכונות הפיזיקליות שלו – הגודל, הצורה והמסיסות הגרועה של החלקיקים.

RAC טענו כי על-פי ההגדרות האירופיות לסיווג, תיווי ואריזה, תכונות פיזיקליות אלו הינן "מאפיינים פנימיים" של החומר, ולפיכך רלוונטיות לצורך סיווג של חומר ספציפי. בצורה דומה, הן עלולות להיות רלוונטיות לסיווגם של חלקיקים בעלי מסיסות גרועה ורעילות נמוכה השייכים לחומרים אחרים. הוועדה בודקת כל מקרה לגופו, ואחרי-כן שולחת את מסקנותיה לנציבות האירופית לקבלת ההחלטה.

עקב המידע החדש הזה, ייתכן כי חומרים נוספים בעלי תכונות דומות וחלקיקים בגדלים וצורות ספציפיות (נאנו-חומרים הינם מועמדים פוטנציאליים בולטים) יהיו נתונים בעתיד הקרוב להערכות סיכונים ולסיווג סיכונים מתאים, בדגש על חשד לסרטן או פגיעה באיברים השייכים למערכת הנשימה.

לקריאת הידיעה באנגלית

להרחבה על קביעת הסיווג ע"י RAC

כתיבה ועריכה: איתי איזראילוב
ChemExpert | מודיעין | טלפקס: 08-9704883 | נייד: 0504025245

כתובת דוא"ל:

vered.environment@gmail.com